Isfjord Norway nekter å betale et tilleggsgebyr på i underkant av 1,6 mill. kr. for å ha sluppet fettholdig vann inn på Orkland kommunes renseanlegg i Gammelosen (GORA) i flere år. Påslipp fra Isfjord belaster GORA, som kneler og bryter rensekrav. Isfjord mener problemet skyldes at kommunen gjorde en regnefeil da daværende Orkdal kommune bygde en skreddersydd fabrikk for bedriften.
Ulike tvister om påslippsavtaler, vannmengder, rensing og gebyr har nå versert i nærmere fem år. Kommunen står i en dobbeltrolle som eier av fabrikkanlegget og innkrever av gebyr fra selskapet som driver det samme anlegget.
Fiskefett på nettet
Isfjord Norway betaler ordinært gebyr for avløpsvann til GORA. Prøver viser at dette vannet er mer forurenset enn det skal være i henhold til fastsatte grenseverdier. Dermed beregner Orkland kommune et tilleggsgebyr.
Isfjord Norway avviste en faktura for tilleggsgebyr 26. januar. Orkland kommune gjorde nye beregninger, justerte beløpet og sendte ny faktura 25. juni. Kravet fra Orkland kommune gjelder perioden 2022 til og med 2024. Det er på 1 585 264,06 kr. eks. mva. Beregningen bygger på en detaljert gjennomgang av vannmengder og prøveresultater.
«Fakturaen er avvist»
Svar fra Isfjord 28. juli: «Fakturaen er avvist med samme begrunnelse som i vårt brev av 26.1.25.»
Begrunnelsen er i korte trekk slik:
* Orkdal kommune bygde fabrikken med renseanlegg for å leie ut til Isfjord Norway.
* En ansatt i Orkdal kommune beregnet behovet for rensekapasitet feil, og renseanlagget inne i fabrikken ble underdimensjonert.
* Orkland kommune må selv ta kostnadene som følge av at for dårlig renset avløpsvann går til GORA.
Orkland kommune:
* Avviser at kommunen har gjort en feil.
* Viser til at Isfjord Norway selv har ansvaret for det interne renseanlegget.
* Statsforvalteren som uavhengig instans har vurdert saken og slår fast at Orkland kommune har rett.
«Tapetklister»
Da fabrikken åpnet for snart seks år siden, viste det seg fort at GORA fikk problemer pga avløpsvann som bedriften selv har sammenlignet med tapetklister. Det bidrar til at Orkland kommune må framskynde bygging av nytt renseanlegg på Orkanger, noe som er kostnadsberegnet til ca. 400 mill. kr. Slike investeringer dekkes inn via gebyr fra innbyggere og bedrifter.
Ombygging ved fabrikken
I tillegg trengs ombygging og utbedring av de tekniske anleggene internt på Isfjord. Orkland kommune eier bygget og må stå for store investeringer i fabrikken. Det er gjort vedtak om et første låneopptak. Dette skal tas inn igjen på husleia.
Isfjord Norway har tredoblet produksjonen og passert en milliard i årlig omsetning siden starten på Orkanger i 2019. Før det drev bedriften i tungvinte lokaler på Utleira i Trondheim.
Staten er bekymret
Statsforvalteren grep inn etter at Isfjord drev i to år uten påslippsavtale med kommunen. Også her er det uenighet mellom kommunen og Isfjord. Kommunen hevder at man ikke klarte å få til en avtale med Isfjord. Isfjord hevder at saken ble liggende hos kommunen.
Statsforvalteren har gang på gang påpekt at GORA ikke holder mål. Anlegget var allerede sprengt da Orkdal kommune lot Isfjord bruke kommunalt nett. Daværende ordfører Oddbjørn Bang forsvarte dette med at alt avløpsvann etter planen skulle renses inne i fabrikken før det gikk til GORA.
Seinest i mai i år skrev Statsforvalteren følgende til Orkland kommune basert på data fra GORA i 2024:
«Egenkontrollrapporten viser at anlegget fortsatt har store utfordringer med å klare rensekravet. Anleggets dimensjonerende kapasitet er for lengst sprengt, noe som gjenspeiles i driftsresultatene. Anlegget klarer ikke primærrensekravene. Kommunen er med andre ord i brudd med gjeldende tillatelse, og Statsforvalteren ber kommunen legge fram en plan for hvordan en skal sikre at
primærrensekravene oppnås i perioden fram til nytt avløpsrenseanlegg er i drift.»
Kommentar fra Isfjord
Nedenfor finner du en detaljert versjon av Isfjord Norways syn på konflikten, skrevet av adm. dir. Lars Krogh og bedt inntatt på denne nettsida. Innholdet er ikke forelagt motparten Orkland kommune:
«Grunnlaget for gebyrer
Ved avtaleinngåelse i 2017 ble det ikke stilt noen krav til Isfjords avløpsvann. At det skulle ha vært kapasitetsproblemer allerede på dette tidspunkt er og var ukjent for Isfjord. Vannforbruket hos Isfjord har stort sett vært konstant i perioden på tross av økt produksjon. Etter ferdigstilling av fabrikken ble vi pålagt ettermontering et prøvetakingssystem for avløpsvannet. Vi ble forklart at dette skulle brukes til å overvåke vannkvaliteten på avløpsvannet. Etter ferdigstillelse av fabrikken ble det vedtatt en kommunal forskrift som i praksis medførte at renseanlegget ikke var tilstrekkelig. De skiftende rammevilkårene gjør
det krevende å planlegge og følge opp.
Vannmengder og prøveresultater
Uten forvarsel mottok vi en faktura for ekstragebyr på ca 1,5 mill. uten forklaring. Vi protesterte på fakturaen og fakturaen ble trukket tilbake. Vi fikk ingen forklaring på hvorfor fakturen ble trukket. I 2025 får vi en ny faktura hvor kommunen aksepterte at beregningene hadde blitt gjort på feil vannmengde. I møte med kommunen poengterte vi at det installerte målesystemet ikke
gav representative prøver. Prøvene tas ut i bunnen av tankene og vil derfor vise for høye verdier.
Prosjekteringsansvar
Prosjekteringsarbeidet i forbindelse med dimensjonering av vannbehovet ble utført av en ansatt i Orkland kommune. Dette er en tjeneste som Isfjord har betalt for og prosjekteringsarbeidet ble sendt til alle involvert i byggeprosjektet. Prosjekteringsarbeidet var
grunnlaget for dimensjonering av kaldt vann inn, varmtvannsproduksjon, rørsystemer og renseanlegget som Isfjord skulle bygge. I ettertid har det vist seg at prosjekteringsarbeidet som kommunen utførte var feil og som følge av dette ble vannsystemene i bygget
dimensjonert for ca. 50 % av det som var virkelig behov. Dette er en prosjekteringsfeil som Isfjord mener at Orkland kommune er ansvarlig for.
Isfjord har utbedret store deler av feilene på eget initiativ. Det ble inngått avtale med Orkland kommune om at kommunen skulle stå ansvarlig for utbedring av blant annet varmtvannsproduksjon, ventilasjonsanlegg og kjølesystemer. For at Isfjord skal kunne gå videre med utbedring av renseanlegget, er vi avhengig av at Orkland kommune får gjennomført flytting av varmtvannstanker slik at renseanlegget kan tilpasses økt kapasitet. Orkland kommune skulle gjennomføres nødvendig prosjektering og utbedring, slik at
renseanlegget kan oppgraderes til å håndtere større kapasitet. Det ble avtalt med Orkland kommune at Isfjord skulle stå ansvarlig for diagnose og forslag til feilretting. Isfjords del av arbeidet ble ferdigstilt i 2022.
Utbedringer
Orkland kommune skulle gjennomføre en anbudsprosess for å få til nødvendig utbedring. Fabrikken ble derfor planlagt stengt sommeren 2024 for utbedring. På grunn av at Orkland kommune ikke rakk å ferdigstille arbeidet innen fristen, måtte tbedringsarbeidet utsettes til 2025. Da heller ikke nødvendige avklaringer og tiltak var på plass i 2025, er videre fremdrift
forskjøvet på ubestemt tid. Neste mulige tidsvindu for utbedring er sommeren 2026.
Isfjords vurdering
Vi har forståelse for at kommunen har hjemmel til å pålegge ekstragebyrer, selv om prosessen har fremstått som noe uklar for vår del. Samtidig ønsker vi å gjøre oppmerksom på at Isfjord ikke kan påta seg dette gebyret, da grunnlaget for det – både i form av prosjekteringsfeil på vannbehandlingsanlegget og påfølgende forsinkelser – etter vårt syn må tilskrives kommunen. Dette har ført til at nødvendig utbedring fortsatt ikke har kunnet gjennomføres.
Statsforvalteren
Isfjord ble oppfordret til å klage på gebyret. I ettertid ble vi informert om at klagen ble videresendt til Statsforvalteren. Dette er etter vår oppfatning feil saksbehandling da Statsforvalteren ikke er rett myndighet for å plassere ansvar i forbindelse med
prosjekteringsfeil i byggesaker.»