Orkanger har vokst raskt. Biltrafikken øker kraftig, men skilting og merking holder ikke tritt. Nå har administrasjonen i Orkland kommune anslått hva det koster å sette opp vedtatte og planlagte trafikkskilt samt rydde i gamle synder: 1,2 mill. kr. Pengemangel gjør at vedtak fra 2023 fortsatt ikke er gjennomført.
En orientering til politikerne påpeker at det ikke er avsatt midler konkret til skilting. Pengene må tas fra budsjettet for vedlikehold av veger og gater. Der blir det spart siden helse og oppvekst skal skånes for kutt.

Kartet over viser skiltplaner på Orkanger
* Mørk grønn er gjennomført: I hovedsak Tverradkomsten og Gammelosveien samt noen korte strekninger som ved den nye fortauet forbi Bårdshaug Herregård.
* Lys grønn er under arbeid: Sentrumsgata (Orkdalsveien) fra Tverradkomsten til Norpark.
* Gul er vedtatt men ikke utført: Trondheimsveien/Thamshavnveien (godkjent i juli 2023), Franslykkja-området, to strekninger i Orkdalsveien på Bårdshaug og et område med delvis nytt trafikkmønster rundt Den Gode Hyrdes kapell.
* Blå er under arbeid, foreløpig ikke vedtatt: Nerøra, Moan og et stort område nord og øst for Idrettsparken.
Det siste området har vært tema etter utbygging av blokker på Rømmetunet. Beboere klager på villparkering i Geilan. Her skal det blant annet komme parkering forbudt-skilt, men det er ikke avklart når.

I tillegg til ny skilting er det stort behov både for oppmerking på bakken og oppretting av eksisterende skilt i Orkanger sentrum. I år er ikke gangfeltene rett ved skolen merket opp. Noen skilt er ute av stilling mens andre stolper står uten skilt i hovedgata.

Tekniske tjenester anslår at det koster 600 000 å gjennomføre de vedtatte skiltplanene. Planer under arbeid vil koste ca 100 000. Fornying og andre tiltak er grovt kostnadsberegnet til 500 000. Samtidig strømmer det på med klager over manglende kantslått, kutt i støvdemping og hullete veger.

Orkanger har andre utfordringer enn resten av Orkland. Stedet vokste med 300 innbyggere på tre år fra 2020. Norsk Kylling og Isfjord Norway etablerte seg med nærmere 600 nye arbeidsplasser, og en stor del kjører bil. I Rømme/Franslykkja-området bor det flere enn i hele den gamle Snillfjord-delen av Orkland. Halvparten er over 67 år.
Massiv biltrafikk
Orkdalsveien har endt opp som ei gjennomkjøringsgate med massiv biltrafikk der folk bor og 600 barn og unge går på skole. Trafikken er omtrent like tett i Tverradkomsten som betjener OTI, Orklahallen, Folkehelsesnetret og hele Grønøra industriområde. Bilistene finner nye veier i smågatene på Orkanger når det kommer bommer og andre reguleringer.

Å drifte et byområde
Småbypartiet har etterspurt hvilke rutiner som eventuelt finnes for å prioritere skilting og annen drift i et tettbygd sentrumsområde med stor og økende trafikk, mange eldre og to skoler. Svaret kan gi en pekepinn på om eneste løsning er mer penger – eller om det går an å prioritere annerledes eller drive mer effektivt.
Forfallet øker
Orkland kommune har ca 300 km kommunale veger og gater. Kommunedirektøren har anslått at ca 70 km må privatiseres for å stoppe videre forfall som på bildet over med dagens budsjett. Flere steder er det tvert imot ønske/krav om at kommunen skal overta private veger.