Klima- og miljødepartementet mener det er feil å bygge et svært industriområde i Ustmarka. Som et kompromiss foreslår departementet en langt mindre utbygging. Problemene står nå i kø for planen om et gigantisk batteri-eventyr i Orkland. I ST ble det gjentatt fram til november 2023 at målet er byggestart i 2024. Ny Ustjårvei skulle komme fort. Ved inngangen til 2025 er alt i det blå.
«Hva skjer med batterifabrikken? Blir det noe»? spør folk stadig vekk. ST har vært dominerende informasjonskilde, stort sett med positiv eller begeistret tilnærming. I 2023 slo avisa fast at «Orkland får batterifabrikk med 2500 ansatte. Bygginga starter neste år.» Det vil si i 2024.
Her er et forsøk på en enkel oppdatering av status og problemstillinger.
Områdeplanen
Initiativtakerne Norsk Industriutvikling (NI) vil regulere et område på 6 600 dekar, der 3 300 dekar skal settes av til industri. Statsforvalteren sa nei til å godkjenne nedbygging av så mye natur. Nå skal Kommunal- og distriktsdepartementet (KD) avgjøre saken. Et annet departement – Klima- og miljødepartementet – har gitt sin vurdering til KD. Klima og miljø mener:
– Klimagassutslippene ved nedbygging av myr og skog blir så store at det er høyst usikkert om grønn industri på dette området vil gi en klimagevinst i det hele tatt.
– Skadene på natur blir for store. Et minstekrav er at områdene B2 og B3 (se kartet under) tas ut. Det tilsvarer kutt på 1000 dekar og understreker et tidligere «nei» fra Miljødirektoratet.
Strømmen
En utbygging som planlagt vil kreve mye strøm. Kraftsituasjonen er forverret etter at planene ble lansert. Eiktyr står langt bak i køen. Utbygging av nett er forsinket.
Pengene
Hvis et stort nok planområde blir godkjent, og prosjektet får tilgang på nok kraft, trengs 10-30 milliarder kroner i risikokapital. Bare infrastruktur som vei, vann, avløp osv vil koste 1-2 milliarder. Hvem skal betale?
Kina
Norsk Industriutviklings datterselskap Elinor Batteries samarbeider med et selskap i Kina om produksjon av batterier. Formålet med satsinga på batteriproduksjon i Europa er å bli mer uavhengig av Kina. Geopolitiske forhold kan komme til å spille en rolle i Ustmarka. Vil EU, Norge eller andre støtte et prosjekt med bånd til en konkurrent man skal løsrive seg fra?
Batteriene
Batteribransjen sliter. Norsk Industriutvikling/Elinor og en delegasjon fra Orkland var på befaring hos Northvolt i Skellefteå i 2023. I 2024 ligger selskapet med brukket rygg. Kina leverer bedre og billigere, prisene faller. Mo i Rana mistet Freyr pga USAs subsidier av egen industri.
Fornybarbransjen
Vi må over fra olje og gass, men det går trått. Grønn næring strever med lønnsomhet. Selskapet Valinor og gründeren Lars Helge Helvig står bak Norsk Industriutvikling, Elinor Batteries og Eiktyr. Kapitalen kommer blant annet fra investeringer i vindkraft. Valinor har tapt totalt over 300 millioner i 2022 og 2023.
Men de satser…
Omtalen i ST siden 2022 er av det rosenrøde slaget. Bagateller er omtalt som milepæler og framdriftsplanene har virket urealistiske. Men det er et faktum at investorene satser. Så langt har Valinor-systemet brukt over 100 millioner på Eiktyr-planen. De har rekruttert mye tung kompetanse i håp om å bygge en verdikjede for batterier og annen grønn industri i Orkland.
Fire hindre
Første barriere blir områdeplanen. Eiktyr har vært tydelige på at store kutt i arealet ikke vil gi plass nok til planene om batterier og klynger av annen, grønn industri. Kommunal- og distriktsdepartementet avgjør saken i løpet av vinteren. Hvis den går gjennom må det skaffes:
– strøm
– risikokapital
– et levedyktig produkt
Da KAN visjonen om flere tusen arbeidsplasser bli virkelig. Skjer det, endres Orkland og Orkanger radikalt.