Hjem Aktuelt Her vil NTNU-studenter gjenopplive Orkanger

Her vil NTNU-studenter gjenopplive Orkanger

Publisert:

|

Oppdatert:

Bildet viser Orkanger sentrum etter arbeidstid. Akkurat her foreslår en gruppe NTNU-studenter å vekke en sovende/døende småby (stryk det som ikke passer): Nytt bibliotek i ST-gården, park på bilparkeringa og ungdomshus i dagens bibliotek. Dette er et av de gjennomførbare prosjektene studentgruppene la fram på et folkemøte tirsdag kveld.

Da hadde de gransket Orkanger sentrum siden februar. Funnene er som ventet:

  • Orkanger mangler gode møteplasser for folk.
  • Orkanger er spredt og bilbasert.
  • Orkanger er lite fotgjengervennlig.
  • Svære arealer brukes til bilparkering.
  • Deler av Orkanger virker avvisende.
  • Men…det er fortsatt muligheter.
EN DAG MED LIV: Fra Barnas dag på Orkanger torg i 2016. Nå prøver Orkanger sentrumsforening, med nytt styre, å vitalisere sentrum igjen. Foreninga vil satse på årets byfest og søker om 150 000 kr i støtte fra kommunen – som har vedtatt av Orkanger er en by.

Håpet er avhengig av at Orkland kommune vil investere i Orkanger sentrum. En av studentgruppene har tatt for seg den såkalte handlegata. I kjernen av gata finner du i dag et utdatert bibliotek med begrenset åpningstid, kveldsåpne spisesteder med altfor lite folk, en forlatt ST-gård, en nedlagt Bunnpris-butikk og et øde torg.

Studentenes forslag:

  • La ungdommen i Orkland få det uformelle møtestedet de ønsker seg i sentrum. Legg det til dagens bibliotek.
  • Bygg nytt bibliotek i ST-gården – med muligheter for kafé og andre ringvirkninger i samme bygg (som er privat eid).
  • Lag fargerik og inviterende bibliotekpark på dagens p-plass ved ST-gården (som er privat eid).

Studentene foreslår å friske opp hele gata med farger på bygg og på bakken inspirert av farger fra Nerøra, og ved bruk av gatemøbler og andre installasjoner. De tar også opp et annet alvorlig problem:

Alle bilene

  • Erstatt en del av p-plassene langs gata med lommer med benker, bord og trær inntil fortauene.
  • Lag «svinger» og installasjoner i gata for å dempe farten og lede noe av gjennomgangstrafikken til E39. Dette er en variant av miljøgate; åpen for biltrafikk, men litt mer kronglete å bruke hvis du bare skal rett gjennom – og mer trivelig å bruke uten bil.

Torget

  • Gjør det intimt med å bygge noe ut mot gata og få på plass planter og farger.
  • Steng vegen mellom torget og skallet etter Bunnpris.

Andre grupper har tatt for seg Moan (ny bydel med kultur og boliger når industri evt flytter til Eiktyr), og Bårdshaug/Franslykkja.

Fant 2 630 p-plasser
Bårdshaug/Franslykkja-gruppa peker på de voldsomme arealene som blir brukt til bilparkering. De fant 2 630 offentlige p-plasser fordelt slik:
– 545 ved sentrumsgata
– 615 ved OTI/Folkehelsesentret
– 1 420 (!) på Bårdshaug/Franslykkja

AREALBRUK PÅ ORKANGER: Her vil NTNU-studentene ha noe helt annet enn del asfalten eierne sverger til.

Statens Hus-hølet
Mange av plassene står tomme store deler av døgnet, slik som i «hølet» ved Statens Hus og på området rundt det tidligere Lidl-bygget. Halvparten står tomt og resten er brukthandel med åpningstid bare noen dager i uka.

Styggest?
Franslykkja er muligens det styggeste området på Orkanger, fylt med virksomheter som hører hjemme på et industriområde. Men på et opprinnelig industriområde som Laksøra ville et politisk flertall i stedet ha handel, basert på tiltrekningskraften fra McDonalds.

VELKOMMEN TIL…Orkanger og Franslykkja. I bakgrunnen er nye Orkdal helsetun planlagt.

Ny Franslykkja-by
Studentene har beregnet at selv uten altfor tett og høy utbygging vil det være plass til anslagsvis 2000 boenheter på Franslykkja – i tillegg til handel, kontor og park. Ifølge en analyse bestilt av Orkland kommune trenger hele Orkland mindre enn dette fram mot 2040. Et moderat vekstalternativ sier at vi trenger 1400 nye boliger. Det forutsetter mange nye arbeidsplasser.

Jo, det er plass
NTNU-studentene dokumenterer nok en gang at påstanden om at det ikke er plass i sentrum, er mildt sagt misvisende. Denne påstanden er lansert av utbyggingsinteressene Coop/Thon på Laksøra – og akseptert. Det er altså plass nok på Franslykkja alene til å ta unna alt tenkt behov for boliger i Orkland de neste 15 årene. Først må imidlertid noen lagerbygg og et par verksteder flytte.

Skysstasjonen
NTNU-studentene har registrert at Orkanger skysstasjon er den med nest størst busstrafikk i hele Trøndelag utenfor Trondheim. Likevel finnes det ikke et eneste sted å søke ly. Studentene betegner trafikkforholdene som kaotiske. Fylkeskommunen startet for et par år siden et arbeid med å utrede en ny løsning – finansiert med Orkland kommunes konto i Miljøpakken. Det foreligger ikke noe resultat.

SENTRUMSLIV? Orkanger sentrum har flere vakre bygg som er med og gir stedet og kommunen identitet. Men folkelivet er borte. Folk trekker folk, mangel på folk skremmer vekk folk.