Hjem Aktuelt Hovsbakkan skal få gode snarveger

Hovsbakkan skal få gode snarveger

Publisert:

|

Oppdatert:

Gjennom mange år har skoleelever trampet opp bratte snarveger fra boligområdene i Hovsbakkan og ned til Orkanger. Bildet er et eksempel fra Premierenna ned til Nedre Hovsbakkvei nær skolene. Snart skal sleipe tråkk som dette bli gode å gå i. Tiltak som bedre grusdekke samt rekkverk, noen trappetrinn og lys vil gjøre det mulig for flere å gå oftere til og fra skolen og andre aktiviteter i stedet for å bli kjørt. Også voksne bruker nettet av bratte stier.

Over 1000 bor ved tråkkene
Tirsdag fikk Småbypartiet støtte fra Ap og Høyre til et forslag om å sette i gang utbedring av disse tråkkene. Miljøpakken har bevilget 2 mill. kr. i 2025/26 til snarveger, og Hovsbakkan er først ute. Håpet er oppstart i år. I nedslagsfeltet til de aktuelle snarvegene bor det ca. 1000 personer. 211 er under 16 år, ifølge en kartlegging.

Nøktern standard
Standarden avgjør hvor langt pengene rekker. Politikerne foreslår relativt enkle grep. Det er uansett for bratt for vinterdrift i Bakkan. Det viktigste er å gjøre så mange som mulig av tråkkene farbare også når det regner, og noen steder legge til rette med lys, rekkverk (stolper og tau er nok) og muligens små trapper.

Håp om mer penger
Med midler fra Miljøpakken har Trondheim kommune utbedret over 100 snarveger de siste årene. Melhus har også lagt til rette nær et par skoler. Standard og kostnad varierer sterkt fra tråkk til tråkk, men målet er alltid mer ferdsel til fots og mindre bilkjøring. Et godt prosjekt i Hovsbakkan øker muligheten for å få mer penger til snarveger ved andre skoler. Orkland kommune ber om 1 million ekstra for 2026.

NETTVERK: Barneføtter har skapt en spindelvev av tråkk i Hovsbakkan. Nr. 11 er den eneste på kartet som er bygd.

Farlig ved barneskolen
Kommuneoverlegen registrerte trafikkforholdene ved Orkanger barneskole som så farlige at de er brudd på forskrift om helse og miljø (avvik) for halvannet år siden. Biltrafikken er kaotisk særlig om morgenen. Fortsatt foreligger det ikke noe forslag til løsning. Mer gange og mindre foreldrekjøring vil lette på situasjonen.

Vi tar korteste veg
I Hovsbakkan har frivillige prøvd å utbedre enkelte tråkk med grusing og flis på sleipe partier. Opp gjennom årene har det kommet flere innspill fra beboere om oppgrusing og lys uten at kommunen har satt av midler. Nå finnes pengene siden Orkland har blitt med i Miljøpakken.

HER GÅR DE: Snarvegene på kartet over tegnet inn på foto. Her går mange skoleelever når det er tørt. Siste etappe for mange er langs det nedlagte jernbanesporet. Også der skal det legges til rette.

Miljøpakken lanserte snarveger som en egen kategori av prosjekter i 2014 basert på sikker kunnskap om at vi mennesker velger den rette linje mellom A og B så sant det er mulig.

Fant mange tråkk
Daværende Orkdal kommune kartla eksisterende tråkk nær skolene i 2017. Kartet på denne sida er et utdrag og en oppdatering av denne utredninga. Ikke alle tråkk i området er med, og det er ikke sikkert at alle på kartet bør prioriteres.

GJENNOM HOVSLUNDEN: Idyllisk i sommersol, men ofte sleipt og mørkt. Frivillige har kjørt på flis her for å hjelpe unger og ungdom som tar snarvegen.

Tre aktuelle strekk og tiltak
* Nedre Hovsbakkan-Premierenna. Ca. 40 meter. Trapp og muligens et lyspunkt. Mye brukt for å unngå lang omveg (nr. 1 på kartet).
* Gjennom Hovslunden: Ca. 130 meter. Svært mye brukt til skolene. Bedre dekke, litt rekkverk og noen lyspunkt vil også øke bruken av arboretet som friområde (nr. 6).
* Nerviksbakkan-Nedre Joplassvei: Opparbeidet av utbygger med lys. Midtparti på ca. 100 meter er svært bratt. Håndløper/taurekkeverk vil hjelpe. Kommer også til å betjene framtidig boligfelt på Lysthusflata (nr. 11).

Gryteklart i Bakkan
Snarvegnettet i Hovsbakkan er praktisk talt klart for utbygging. Tråkkene eksisterer allerede og de ligger i all hovedsak på kommunal grunn. Vedtaket fra tirsdag forutsetter kartlegging av tråkk også nær andre skoler i Orkland for å finne prosjekt der med stor nytteverdi i forhold til kostnader.