Hjem Aktuelt 2015: Krangel om forsømt Orkanger

2015: Krangel om forsømt Orkanger

Publisert:

|

Oppdatert:

Nytt fra Orkanger for nøyaktig ti år siden:
1) Nabokommuner i Orkdalsregionen mener Orkanger er forsømt, og peker spesielt på trafikkforholdene.
2) De samme nabokommunene nekter å støtte en søknad til fylket om tilskudd for å utvikle Orkanger som regionsenter.
Et slikt tilbakeblikk gir grunnlag for å tenke over hva som har endret seg på ti år – og hva som er som før.

I august 2015 var ny storhavn på Orkanger et hett tema. Politisk ledelse framstilte utbygging av Grønøra Vest som Orkdals store mulighet for vekst. Prognosen sa 240 arbeidsplasser i løpet av 25 år – altså færre enn det som kom over natta ved etablering av Norsk Kylling på ei langt mindre tomt enn havna.

Men trafikkforholdene på Orkanger var et problem, som i dag. Ifølge møtereferater fra Orkdalsregionen, der flere kommuner er med, het det blant annet fra nabokommuner at:

«På kort sikt er utfordringene rundt Orkanger de viktigste, og mange har forsømt seg.»

«Det burde ha vært jobbet med situasjonen rundt Orkanger. Kanskje burde det settes på mer personell for å få til en løsning på Orkanger.»

Havn og veg ti år senere:
Trondheim Havn har ingen konkrete planer om å bygge ut Grønøra Vest fordi det ikke er økonomi i et slikt prosjekt. Utbygging er heller ikke lov selv om kommunen har vedtatt en reguleringsplan. Først må staten godkjenne avbøtende tiltak som tar hensyn til miljøet, og da særlig til laks og ørret. Laks og sjøørret er langt mer truet i dag enn da planen ble vedtatt.

En utbygging på Ustmarka (Eiktyr) kan aktualisere havneutbygging igjen. Først må en endelig områdeplan bli godkjent. Deretter må det dukke opp interessenter som vil investere flere titalls milliarder i infrastruktur og ny industri.

Ny E39 med tilknytning til havna virker mindre realistisk i dag enn for ti år siden. I 2015 laget Statens vegvesen et prosjekt med forslag om ny trasé med kryssing av dalen på Evjen. Første reaksjon fra deler av det politiske miljøet var «nei». Ti år senere er prosjektet fortsatt ikke omtalt i Norsk Transportplan. Vi rykker bakover i køen.

FOR TI ÅR SIDEN: Kornåkre og Furumokjela intakt på Grønøra. Nå er det nærmere 300 arbeidsplasser her, mens den planlagte havneutbygginga i bakgrunnen ikke har kommet.

Nei til Orkanger
I 2015 hadde det gått ett år siden Orkanger ble erklært som by med brask og bram. Kommunen og næringslivet skulle bruke bystatus for å få til mer tilflytting og rekruttering, men det kokte stort sett bort i kålen. Salvesen & Thams tok en lederrolle for å få til et felles løft for å markedsføre Orkanger som by og regionsenter. Budsjettet var på 1 million. Næringslivet gikk inn med 500 000, kommunen med 250 000 og så ble det sendt en søknad om de siste 250 000 til fylkeskommunen.

For å styrke søknaden ble samarbeidsorganet Orkdalsregionen spurt om å støtte den verbalt – ikke økonomisk. Det gikk dårlig. Ordførerne svarte slik:
John Lernes, Snillfjord: Nei. Orkdal ville ikke ha Biltema på Laksøra. Misliker arealbruken i Orkdal.

Ståle Vaag, Hemne: Nei. Tilskudd fra fylket til Orkanger virker nesten konkurransevridende.

Are Hilstad, Meldal: Nei. Vi burde egentlig vært rause nok til å støtte søknaden, men vanskelig når prosjektet ikke nevner resten av regionen.

Vedtak (forkortet):
Av hensyn til andre kommuners satsing på å utvide handelstilbudet og stanse handelslekkasjen, kan ikke regionrådet avgi en positiv uttalelse.

Fasit ti år senere (delvis subjektiv vurdering):
Snillfjord og Meldal er nå en del av kommunen der Orkanger er handelssenter. Forståelsen for at et attraktivt sentrum er viktig for omlandet, har trolig økt. Men i praktisk politikk er bygd mot by fortsatt en utfordring. Orkanger er styrket. Det skyldes først og fremst markedskrefter og demografiske trender, ikke politisk arbeid:

1) Sentrale områder står for nesten all folkevekst i Orkland. Omlandet hadde nedgang før kommunesammenslåinga, og trenden fortsetter her som ellers i landet.
2) Nesten all vekst i arbeidsplasser kommer også på og nær Orkanger. Næringslivet ønsker oftest å etablere seg sentralt. Norsk Kylling og Isfjord Norway på Grønøra har alene bidratt med nesten 600 nye jobber siden 2015. Her arbeider folk bosatt i alle deler av den nye kommunen.

Innholdet er hentet fra artikler i arkivet:

Orkanger er forsømt

Nei til å markedsføre Orkanger